Hoe kun je mensen helpen bij hun potentieel te komen?

Beelden

Invloed van omgeving

Hoeveel invloed heb je op karakter en toevalligheden? Het enige waar we enigszins invloed op hebben is de omgeving; de context waarbinnen we functioneren. Ouders van kinderen doen in de regel hun uiterste best als opvoeder. Om datgene te doen waarvan ze veronderstellen dat het het beste is voor hun kinderen. Zodat zij in veiligheid opgroeien en uit kunnen bloeien tot wat in hun vermogen ligt.

Scholen zijn ook een heel belangrijke omgeving in de vorming van een kind. Waarschijnlijk kun je zelf nog wel een leerkracht van vroeger voor de geest halen die jou echt zag en waar je, gek genoeg, betere cijfers bij haalde. Ook leerkrachten doen hun best om het potentieel van ieder kind aan te boren en weer naar een hoger plan te brengen. Dat dat binnen het huidige politieke klimaat een welhaast onmogelijke opgave is geworden, laat ik hier buiten beschouwing.

Optimaal functioneren

En dan? Dan ben je klaargestoomd om te gaan werken. Vol goede moed, blakend van energie en met opgestroopte mouwen stort je je in het werkend bestaan. Kom maar op! In de daarop volgende jaren vraagt je je soms vertwijfeld af of ‘ze’ wel écht op jou zit te wachten. Soms, bij vlagen wel; dan ga je er weer voluit voor. Dat zijn de momenten waarop je je uitgedaagd voelt om datgene te doen waar je goed in bent. Waar je talenten liggen en je het best uit jezelf naar boven kunt halen. Waar je soms zelfs boven jezelf uitstijgt.

Hoe mooi klinkt dat. Hoe teleurstellend is het dan dat er maar zo weinig organisaties zijn die zich serieus afvragen hoe ze het potentieel van hun medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen benutten. Tijd en ruimte, dat zijn de criteria waar efficiënt mee omgegaan moet worden. Op mijn zoektocht naar de vraag onder welke omstandigheden mensen het best bij hun potentieel komen, ontdekte ik dat er een flink terrein braak ligt voor verdere groei. Heel simpel, door mensen een context aan te beiden waarbinnen ze zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. En ja, ik durf te beweren dat de fysieke omgeving daarin een cruciale rol speelt.

Ik ben benieuwd hoe jouw ideale werkruimte er uit ziet. Fijn als je dat wilt delen.