Met een biofilisch design (wat?!) werk je beter!

De natuur oefent een krachtig effect op ons uit. Ga maar na: het is heerlijk om met je hoofd in de wind uit te waaien. Toch? Of een boswandeling te maken en de groene geuren op te snuiven. Je herkent het misschien als natuurlijke behoefte en ziet het als ontspanning. Maar stel je nu eens voor dat je deze natuurbeleving combineert met inspanning. Op het werk, op school of bij herstel van een operatie. Haal de natuur naar binnen en je staat versteld van het effect.

Biofilie? Natuurlijk

Engelsen omschrijven de liefde voor de natuur als Biophilia. De Nederlandse vertaling ‘biofilie’ klinkt misschien wat onwennig, maar is bezig met een opmars. Eigenlijk weten we al eeuwen dat de natuur een gunstig effect op ons heeft. Nu ook de wetenschappelijke bewijzen zich opstapelen, is het tijd in actie te komen. Ik kwam biofilie op het spoor door de Amerikaanse organisatie Terrapin Bright Green. Dat is een inspirerende club die kennis over de waarde van biofilie voor mens en bedrijf ontwikkelt, verzamelt en vertaalt. Recentelijk is een rapport verschenen waar zij medeauteur van zijn. Ze onderzochten of werkplekken zouden moeten verschillen van andere plekken waar mensen verblijven.

Impact biofilisch ontwerp

Vanuit dit onderzoek komt een top-5 naar boven van de meest gewilde elementen in kantoor, te weten: natuurlijk daglicht, planten binnen, rustige werkruimte, zeezicht en natuurlijke kleuren. Wens en werkelijkheid liggen blijkbaar flink uiteen. Bijna de helft van de mensen heeft op dit moment geen natuurlijk licht op z’n werkplek. En van planten of ander ‘groen’ ontbreekt bij ruim de helft van de werkplekken ieder spoor.

Voor werkgevers is het goed te realiseren dat een derde van de werknemers zich bij de keuze voor een bedrijf laat beïnvloeden door de werksetting. Werknemers die een ruimte met natuurlijk groen binnenkomen voelen zich gelukkiger en meer geïnspireerd. Ruimtes zonder groenelementen wekken eerder gevoelens van verontrusting en verveling op. Werknemers in een kantooromgeving met natuurlijke elementen als planten en(zon)licht scoren 15 procent hoger op hun gevoel van welzijn.

Happy companies

Interessant dus als een bedrijf z’n interieur naar biofilische maatstaven inricht. Met natuurlijk licht, zicht op buiten, binnentuinen, waterelementen en veel ramen. Het resultaat? Na anderhalf jaar geeft 88 procent van de mensen aan zich beter te voelen en 75 procent vindt dat hun gevoel van verbondenheid met collega’s is toegenomen. Klinkt als een happy company. 🙂 Mensen die in een omgeving werken met verbindingen naar de natuur kunnen zich bovendien beter concentreren. Ze kunnen hun energie makkelijker richten en hebben meer focus. De korte contactmogelijkheden met de natuur hebben een prima herstelfunctie: het stressniveau blijft lager.

Biofillisch design

Proef op de som

Een call center nam de proef op de som en verplaatste de werkstations een kwartslag. In de nieuwe opstelling hadden de werknemers direct zicht op de natuur buiten. Even opkijken betekende uit het raam staren. Natuurlijke bewegingen van vliegende vogels, waaiende bomen en veranderend weer zorgden voor kleine rust- en herstelpauzes. De nieuwe opstelling kostte het bedrijf 1000 dollar en leverde 3000 dollar op. De kleine rustpauzes hadden een verhoogde aandacht op de werktaak tot gevolg. De positieve belrespons nam toe met 6 procent.

Groen doet veel voor creativiteit

Onderzoek laat zien dat je met natuurlijke elementen, groen en zonlicht een flinke boost aan creativiteit kunt geven. Over kleurgebruik is geen duidelijke consensus. De Savanne-hypothese lijkt de meest houdbare: mensen hebben een voorkeur voor de karakteristieke kleuren van de Afrikaanse Savanne. Het groen van loof, blauw van water, goud-bruinige en aardtinten ervaren wij als onze natuurlijke habitat. Heldere kleuren verbinden we met het vinden van bloemen en fruit. Een basis van natuurtinten en een gematigd gebruik van felle kleuren ervaren we als een natuurlijke omgeving. Daar voelen we ons veilig.

Tussen wens en werkelijkheid

Eigenlijk zijn al die onderzoeken en rapporten overbodig. De bevindingen van ‘de natuur naar binnen halen’ zijn niet bijzonder of onverwacht. Waarom gaapt er dan zo’n gat tussen wens én werkelijkheid van werkplekken? Goede vraag. Helemaal omdat je met minimale middelen al een groots effect kunt bereiken. Werkplekken zijn voor mensen gemaakt. In veel organisaties drukken zij met hun werk een heel belangrijke stempel op het bedrijfsresultaat. Een werkplek die recht doet aan de menselijke natuur is dan ook bijzonder waardevol. Voor de mensen én voor hun organisaties.

Als je het volledige rapport van Human Spaces wilt lezen.